Montera extraljus
Att piffa upp bilen med snygga och funktionella extraljus har blivit omåttligt populärt bland svenska bilägare. Det gör allt från den ordinära familjebilen lite tuffare till den redan coola sportbilen lite mer unik. Sedan är extraljus också ett effektivt sätt att få ett starkare helljus än det som följer med bilen från fabriken.
Fixa monteringen själv
Har du vana att utföra händiga ting i hemmet, garaget eller kanske i trädgården är det inga problem att montera extraljusen på egen hand, men det finns olika tillvägagångssätt för att montera ljusen på bilen och det gäller att utgå från den typ av ljus det rör sig om. Nu för tiden finns det nämligen flera typer av extraljus. Förr var det framför allt de klassiskt runda lamporna som representerade den här typen av bilstyling. Numer finns extraljusen i många varianter där du exempelvis kan välja LED som finns i så kallade ljusramper.
När du ska montera extraljus är det viktigt att vara förberedd och du bör se till att ha verktyg nära tillhands. Här kommer en praktisk lista på verktyg som kan behövas under monteringsmomentet:
- Skruvdragare
- En eller fler borrar
- En vass kniv
- Rejäla buntband – gärna i olika storlekar
- Skruv och mutter med bricka
- Skarvhylsor
- Avbitare
Monteringsguide av extraljus
Det första som måste göras innan extraljusen ska på bilen är att ta bort bilens nummerplåt samt hållare. Fästet som följer med extraljusen ska sedan passas in med nummerplåten och hållaren. Det kan ibland behöva borras nya hål om de inte stämmer överens. Tänk på att borra med försiktighet och noggrannhet. Extraljusfästet kommer att behöva böjas för att få den så jämn och följsam som möjligt mot stötfångarens profil som inte alltid är rak. Känns det som att monteringen kommer att bli komplicerad på grund av att fästet inte hamnar jämnt kan du ha på lite lim på baksidan. Det brukar hjälpa till och göra monteringen mer stabil och rät.
Nästa moment är att skruva fast extraljusfästet antingen med självborrande skruvar eller bult med bricka samt mutter bakpå. Du skruvar tillbaka nummerplåten med hållaren på bilen och monterar extraljusen i fästet. Xenonballaster brukar i regel monteras bakom grillen eller direkt i motorutrymmet på bilen. Använd dig av förlängningskablar för att montera mellan lampa och ballast. Med inbyggda ballaster så som LED-extraljus eller ramp krävs inte detta moment, då kopplas ljusen direkt ihop med reläsatsen.
Avslutningsvis ska du ta ur säkringen som finns på pluskabeln i säkerhetshållaren innan du monterar plus- och minuskabeln på batteriet, kopplingsplinten eller boxen. Jordkabeln kan du ansluta direkt i fordonets chassi. Reläsatsens jordkabel ska monteras även den. Det sista momentet är att leta upp pluskabeln som är ansluten till bilens helljuslampa. Kom slutligen ihåg att återmontera säkringen och checka så att monteringen fungerar.